dag 3 15 juni

16 juni 2016 - Texel, Nederland

Op weg van Hoorn naar Enhuizen reden we een prachtige route over de dijk langs het IJselmeer. Het was echt een belevenis om daar met het vallen van de avond te fietsen. Met dank aan onze mannen die ons dit van harte gunnen. ( en blij zijn dat ze niet mee hoeven )

Dinsdagavond kwamen we om een uur of 11 aan bij ons gastadres. Joke ontving ons hartelijk en zij bleek in een mooi authentiek  huis te wonen uit ong.1730. Uit 3! huisjes was 1 prachtig woonhuis gerealiseerd. Een mooi plekje vlak onder de toren van Enkhuizen.  Met een prachtig carrilion,  wat helaas de hele nacht om het kwartier doorspeelde. ....

Tegen de tijd dat wij er aangewend waren was het tijd om op te staan. Na  een eenvoudig maar heerlijk ontbijt reden we richting het IJselmeer.  Na wat zoeken en omrijden kwamen we  op de juiste route richting Medemblik naar Den Oever. Het fietspad liep helaas niet helemaal langs het meer, maar langs de verkeerde kant van de dijk, zodat de dijk tussen ons en het meer in lag. Maar vooruit het was droog we konden lekker door fietsen. Op de dijk zagen we opeens een groep alpaca's lopen. Even gestopt om een foto te maken. Toen we een gelegenheid  zagen de dijk op te fietsen, hebben we daar heerlijk koffie gedronken met het zicht op de Zuiderzee. Corry klimt voor het maken van een foto op de picknick tafel waarvan ik dan weer een foto maak☺ In Den Oever aangekomen gaan we naar de haven. Wie weet liggen er kotters uit Tholen. We vroegen het even aan een werkman op de kade en die zei: "Oh die uit het Zuiden liggen in de haven verder op, hier liggen alleen de boten uit het Noorden".

Maar helaas er lagen geen boten uit het Zuiden....Was toch leuk geweest Tholenaren tegen te komen.

We gaan verder naar Anna Palowna daar hebben we gereserveerd voor de lunch ( tweede lunch gratis, we blijven Zeeuwen!) Zo'n 10 km voordat we daar zijn begint het erg donker te worden .... en ja hoor voordat we bij het hotel/restaurant van Ewijcksluis zijn aangekomen zijn we weer behoorlijk nat geregend! Maar we klagen niet want we hebben er zelf voor gekozen....toch?!

We worden gastvrij ontvangen en onze natte kleren mogen in de droger! Wat zijn er nog veel aardige mensen op de wereld.

We eten heerlijk en verkwikt springen we weer op de fiets tenslotte rijden we vandaag maar zo' n 75 km totaal.

Aangekomen in het prachtige Den Helder gaan we op zoek naar de Marine haven. We proberen zo ver mogelijk de haven op te fietsen tot een vriendelijke en kordate dame ons de weg versperd,  we mogen niet verder maar we hebben het wel geprobeerd.( Leen zal nu zijn wijze hoofd wel schudden)

We zoeken de TESO ( Texelse Enige Stoomboot Onderneming) veerboot op en nemen daar een bak verse koffie bij een snackbar aan de haven. Een vrouw voor ons neemt een bak friet maar als ze naar buiten stap wordtzij belaagd  door 3 zwarte zwarte kauwen die haar frietbakje inpikken. De friet ligt overal verspreid en de dame is erg geschrokken . De vrouw in de snackbar geeft haar weer nieuwe friet, het gebeurd daar zo' n 3 keer keer dag.

We komen 2 leuke dames tegen die ook een fietstocht maken en logeren bij Vrienden de fiets. Samen varen we gezellig over naar Texel. Het is fris aan boord maar droog en we staan op het dek. Voor we het weten zijn we op Texel. Het is nog een paar km naar Den Burg waar we ontvangen worden door  boer Frank. Later komt de boerin Mireille ons welkom heten in de Pipowagen. Het is een kleine stacaravan met alles erop en eraan! Luxe hoor.

We douchen en gaan dan Den Burg nog in om de groeten te brengen bij de zus  van Piet Swarthof die hier in een schattig hofje woont . En doen nogal inkopen, we moeten goed en drinken om zo veel te kunnen fietsen mar dat natuurlijk voor onsen probleem.

Die nacht slapen we heerlijk! Mireille zet om 7.45 zachtjes een heerlijk ontbijt in ons verblijf. Langzaam worden we wakker met het besef een hele vrije dag voor ons te hebben...Straks zoeken we het strand op en daar horen jullie nog wel van! De zon schijnt hier, het is wat bewolkt maar warm genoeg om nu 10.30 , buiten dit blog bij te werken. Groeten uit Texel!

1. Jannie van Oudenaarde-Polak:
    16 juni 2016
    Wat leuk dames om t verhaal elke dag te lezen. Woe.av. stond er nog niets op facebook én dáár had ik geen fijn gevoel over, maar gelukkig we hoorden vanocht. weer wat van jullie. Veel fietsplezier én hopelijk houden jullie t vandaag droog.☺
  2. Francien Zwaal:
    16 juni 2016
    Leuk!! Veel plezier nog onderweg!